het verschil tussen
er alleen voor staan
en het samen doen

Schade verhalen altijd de moeite waard
Het kost jou persoonlijk geen geld
Het is geen eindeloos traject

het verschil tussen
er alleen voor staan
en het samen doen

Schade verhalen altijd de moeite waard
Het kost jou persoonlijk geen geld
Het is geen eindeloos traject

Je hebt een bedrijfsongeval gehad. Wat nu?

Een ongeval op je werk; je hebt een drukke baan, maar door een bedrijfsongeval word je gedwongen thuis te blijven. Je maakt meer kosten dan normaal; hulp, medische zorg enzovoort. Je werkgever mist een medewerker, maar jij mist je werk en hebt veel kosten.

Wanneer jou een ongeval overkomt op je werk, is jouw werkgever hiervoor bijna altijd verantwoordelijk. Gelukkig zijn de meeste werkgevers goed verzekerd en wordt alle schade die jij lijdt door hun verzekeraar betaald. Omdat dit soms best een ingewikkeld traject is, zijn er letselschadejuristen die jou hierbij kunnen helpen. Wij van Wijs zijn als een van de weinige kantoren in Nederland gespecialiseerd in de specifieke begeleiding na een bedrijfsongeval. Wij hebben inmiddels geleerd dat dit hiervoor andere vaardigheden nodig zijn dan bij welk ander ongeval. Wij helpen je dan ook graag.

Hoe kunnen wij je helpen?

Bel ons op 035 887 8266 voor direct contact met een letselschade jurist.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij nemen direct contact met je op.

Wat kan Wijs voor jou betekenen?

Wijs biedt gegarandeerde kosteloze rechtshulp
Wijs komt bij je langs
Wijs regelt voorschotbetalingen
Wijs neemt alle papierwerk uit handen
Wijs behaalt het maximale resultaat

“Dankzij de inspanningen van Inkie Stoop ben ik op meerdere vlakken gecompenseerd door de verzekeraar van de veroorzaker.”

Saskia

Lees meer ervaringen

Aan welke schade moet je denken?

Hoe te handelen als werkgever bij een bedrijfsongeval?

Wat doe je als een van je werknemers een bedrijfsongeval heeft gehad?  Als er iets bijzonders gebeurt binnen het bedrijf weten ze je te vinden. Je bent op managementniveau verantwoordelijk voor HR, Operations, of zelfs voor het gehele bedrijf. Meestal heb je de antwoorden die mensen zoeken. Je stelt de juiste vraag, verwijst ze door of lost het direct op. Echter, op wat er gebeurt als een van de medewerkers gewond raakt tijdens het werk, ben je niet voorbereid. Als de medewerker uiteindelijk medisch is verzorgd komt al snel de vraag naar boven, zijn wij aansprakelijk? Moet ik een advocaat bellen? Wat moet ik doen?

Een bedrijfsongeval, hoe is dat juridisch geregeld?

Allereerst, geen paniek. Bij een bedrijfsongeval ben je bijna altijd verzekerd voor wat komen gaat. Je moet je richten op het herstel van de medewerker en een positieve gezamenlijke afwikkeling van dit ongeval. Je maakt geen verklaringen over schuld of aansprakelijkheid. Jouw medewerker is niet opeens de tegenpartij. Je komt hier beiden positief uit.

Juridisch gezien is in artikel 7:658 BW van het Burgerlijk wetboek bepaald dat als een werknemer tijdens zijn of haar werk gewond raakt, de werkgever hiervoor aansprakelijk is. Alleen als alle mogelijke voorzorgsmaatregelen en veiligheidsmaatregelen zijn getroffen en ook bewijsbaar  alle goede instructies zijn gegeven, kan er soms een uitzondering van de aansprakelijkheid bestaan. Echter, als een werknemer onder werktijd gewond raakt is in de praktijk de werkgever aansprakelijk. Wist je overigens dat dit vaak ook geldt voor uitzendkrachtenvrijwilligers en ZZP-ers?

Welke stappen moeten worden ondernomen?

Stel, een werknemer voert werkzaamheden uit in de keuken van een restaurant. Op de grond ligt een dik zwart snoer. Door de drukte ziet hij het snoer over het hoofd en struikelt eroverheen. Helaas komt hij slecht ten val en wordt met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Aldaar blijkt dat hij ernstig letsel aan zijn linkerbeen en schouder heeft opgelopen. Wat staat de werkgever nu te doen?

Stap 1: opstellen ongevallenrapport

Eerst moet je als werkgever een ongevallenrapport opstellen. Dit moet altijd gebeuren! Wat hier in ieder geval in behoort te staan is:

  • Een beschrijving van het ongeluk;
  • De oorzaak van het ongeluk;
  • De risicobeperkende maatregelen die zijn getroffen

Als je als werkgever aansprakelijk wordt gesteld, helpt dit rapport bij het aantonen dat je voldoende maatregelen hebt genomen om het bedrijfsongeval te voorkomen. Het is belangrijk om hier bewijs van te hebben omdat de bewijslast steeds op de werkgever rust.

Stap 2: inschakelen arbeidsinspectie

Vervolgens dien je te onderzoeken of het bedrijfsongeval moet worden gemeld bij de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), ofwel de arbeidsinspectie. Zo ja, dan moet dit zo snel mogelijk gebeuren. Hier ben je als werkgever toe verplicht. Die verplichting geldt wanneer een bedrijfsongeval heeft geleid tot:

  • De dood;
  • Blijvend letsel;
  • Een ziekenhuisopname (ook dagopname valt hieronder).

De werknemer uit het voorbeeld is naar het ziekenhuis gebracht en heeft daar in ieder geval een dag gelegen. In dit geval moet dus melding van het bedrijfsongeval worden gedaan. Overigens raden wij aan om bij twijfel altijd de arbeidsinspectie in te schakelen!

Stap 3: bedrijfsongeval melden bij verzekeraar

Ook moet je het bedrijfsongeval melden bij de verzekeraar of assurantietussenpersoon. Dit kan de AVB-verzekeraar zijn, zoals in het voorbeeld het geval is, maar soms zijn ook andere verzekeringen van toepassing. Denk aan een SVI-verzekering of WEGAS XL verzekering bij werkgerelateerde verkeersongelukken.

Het is belangrijk dat je op de hoogte bent van de verzekeringen die je hebt afgesloten en bij welke verzekeraar(s) je het ongeval moet melden. In de verzekeringsvoorwaarden kunnen namelijk sancties zijn opgenomen voor het niet tijdig melden van het ongeval. Bovendien vinden het onderzoek en de behandeling van de letselschade exclusief plaats door de verzekeraar. Dus hoe sneller de melding wordt gedaan, hoe beter het is, zowel voor de werkgever als voor de werknemer.

Ook niet onbelangrijk: als je te lang wacht met het melden van het ongeval kan het gebeuren dat het slachtoffer en diens belangenbehartiger zich verhalen op jou als werkgever. Dan moet je uit eigen zak voorschotten gaan betalen. Door het ongeval tijdig te melden kun je dit voorkomen.

Wijs heeft een Wijs Wijzer voor bedrijven ontwikkelt waarin wij nog eens stap voor stap uitleggen wat de werkgever na een bedrijfsongeval het beste kan doen.

Waarom is het zetten van de juiste stappen zo belangrijk?

Als werkgever ben je verplicht er alles aan te doen om te voorkomen dat werknemers tijdens hun werkzaamheden schade lijden. Gebeurt dit toch, dan ben je meestal aansprakelijk voor de schade. Alleen wanneer een werknemer opzettelijk of met bewuste roekeloosheid heeft gehandeld hoef je die schade niet te vergoeden. Daar is echter niet snel sprake van. Het is daarom van belang om goed en efficiënt op te treden.

Bovendien is het ook voor het (financiële) welzijn van werknemers belangrijk dat je als werkgever op juiste wijze te werk gaat. Als je na een ongeval niet weet wat je moet doen kan dit namelijk tot vertraging van de schadebehandeling leiden. Dit kan vervolgens nadelige gevolgen hebben voor het herstel van het slachtoffer. Iets wat beide partijen natuurlijk niet willen.

Tips voor werkgevers

Hoe kunnen wij je helpen?

Bel ons op 035 887 8266 voor direct contact met een letselschade jurist.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Verzekeringen

Verzekeringsmaatschappijen bieden allerlei verschillende soorten verzekeringen en pakketten aan die de schade als gevolg van een bedrijfsongeval moeten dekken. Maar waarom is dekking eigenlijk nodig? De voornaamste reden moet worden gezocht in juridische hoek.

Meer over verzeringen voor werkgevers

Eigen schuld werknemer?

Meer dan regelmatig komt het voor dat de werkgever vindt dat het ongeval toch echt de schuld is van zijn werknemer. Maar heeft het voor de beoordeling van de aansprakelijkheid wel zin om je als werkgever te beroepen op de eigen onvoorzichtigheid van de werkgever?

Meer over eigen schuld werknemer

Verkeersongeval tijdens werk

Herhaaldelijk staan wij slachtoffers bij die in de uitoefening van hun werkzaamheden een verkeersongeluk hebben gehad. Veel werkgevers realiseren zich niet wat in die gevallen hun verplichtingen zijn jegens de schade lijdende werknemer.

Verkeersongeval tijdens werk

Register letselschade

Wijs letselschade is opgenomen in het Register Letselschade. Dit wordt binnenkort het ‘Keurmerk Letselschade’ en is het enige register waarin de gekwalificeerde kantoren aan strenge kwaliteitseisen moeten voldoen. Helaas kan momenteel iedereen zich ‘letselschadespecialist’ noemen en daardoor komt het nog te vaak voor dat slachtoffers bij een kantoor terecht komen die niet het beste voorheeft. Wijs letselschade staat niet alleen in het Register maar is ook actief in besturen en commissies om de “slechte praktijken” uit de letselschadebranche te weren.

Meer lezen

“Dankzij de inspanningen van Inkie Stoop ben ik op meerdere vlakken gecompenseerd door de verzekeraar van de veroorzaker.”

Saskia

Lees meer ervaringen

Het verschil tussen
er alleen voor staan
en het samen doen

Het verschil tussen
er alleen voor staan
en het samen doen

Aan wat voor bedrijfsongevallen moet je denken?

Bij letselschade ontstaan door bedrijfsongevallen kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • ongevallen ontstaan op de bouwplaats;
  • ongevallen in de fabriekshal waar je werkt;
  • ongevallen op kantoor;
  • ook ongevallen tijdens een bedrijfsuitje kunnen onder omstandigheden als bedrijfsongeval worden aangemerkt;
  • zelfs ongevallen terwijl je in je eigen auto voor je werk onderweg was, kunnen een bedrijfsongeval zijn.

Kortom alle ongevallen door of tijdens de uitoefening van (doorgaans) betaalde arbeid gedurende je werktijd vallen onder bedrijfsongevallen. Of de werkgever hiervoor aansprakelijk is, is vaak afhankelijk van details. Schakel dan ook deskundige hulp in.

Wat kan Wijs voor je betekenen

Na een ongeval is het belangrijk dat je kunt werken aan je herstel. Wijs neemt in goed overleg met jou alle bijkomende financiële zaken uit handen. Wellicht vind je het lastig om je werkgever aansprakelijk te stellen omdat je bang bent de goede relatie met jouw werkgever op het spel te zetten. Wist u dat uw werkgever veelal verzekerd is voor ongevallen die tijdens werktijd gebeuren?

Het enige wat je hoeft te doen is contact op te nemen met Wijs. Ook een familielid of iemand die je zaken behartigt kan uiteraard contact met Wijs opnemen.

Wij kunnen ons voorstellen dat het wel zo prettig is als je weet wie jouw belangen gaat behartigen en daarom komen wij eerst langs voor een persoonlijk gesprek. Dit gesprek is vrijblijvend en kosteloos. Wanneer je besluit om samen met ons Wijs in zee te gaan, gaan wij verder voor je aan de slag.

Hoe verloopt het verder?

Contact werkgever /verzekeraar

Als eerste moet je werkgever aansprakelijk worden gesteld. Dit kan door je werkgever schriftelijk op de hoogte te stellen wat er is gebeurd, dat je hierbij letsel hebt opgelopen en dat je de schade die hieruit voortvloeit vergoed zou willen zien. Mocht je het zelf lastig vinden om je werkgever aansprakelijk te stellen dan kan Wijs dit jou uit handen nemen. De werkgever zal je schade veelal melden aan zijn verzekeraar, waarna de verdere contacten zullen plaatsvinden met de verzekeringsmaatschappij. Al tijdens het eerste gesprek zal een inventarisatie worden gemaakt van de directe kosten en zal bij de verzekeraar om een eerste voorschot worden verzocht.

Medisch

Nadat de verzekeraar de aansprakelijkheid heeft erkend moet jouw zaak goed worden opgebouwd. Daarvoor zal door onze medisch adviseur, na jouw schriftelijke toestemming, medische gegevens worden opgevraagd bij de behandelend artsen. Wijs werkt met een vaste medisch adviseur. Door het opvragen van medische informatie en het geven van advies, kan je letselschade en herstel ook goed gevolgd worden vanuit de medische hoek.

Verdere inventarisatie en volgen herstel

Gedurende je herstel houden wij steeds contact met elkaar. Ook als je vragen hebt, kun je altijd bij ons terecht. Tijdens dit proces onderhouden wij de contacten met de verzekeraar. Wij houden alle gemaakte kosten en overige schadeposten bij in een duidelijk overzicht. Zo kunnen wij met elkaar zien of er behoefte is aan een nieuw voorschot. Als het letsel ernstig is, dan is het gebruikelijk dat de verzekeringsmaatschappij ook bij jou op bezoek komt. Sommige cliënten vinden dit best spannend. Het helpt als cliënten weten dat wij de bespreking samen voorbereiden, dat we je informeren over wat je kunt verwachten en dat wij altijd naast je staan tijdens de bespreking.