Letselschade opgelopen tijdens een georganiseerde reis. Wat nu?

17 maart 2021

Geplaatst in: Algemeen

Met een Nederlandse reisorganisatie heb je een georganiseerde reis geboekt. Even lekker ontspannen, genieten en nergens aan denken. Alles is goed geregeld, denk je. Maar er kan stiekem toch het een en ander misgaan. De bus kan betrokken raken bij een verkeersongeval. Of je eet bedorven voedsel waardoor je een enge ziekte oploopt. Als je inderdaad pech hebt en tijdens je vakantie letselschade oploopt, kun je de reisorganisatie dan aansprakelijk stellen? Moet je een buitenlandse advocaat nemen? Wie moet uiteindelijk jouw schade vergoeden? Wij leggen het je uit.

Is de reisorganisatie aansprakelijk?

Wie draait op voor jouw letselschade? Ben je dat zelf, is dat de veroorzaker van het ongeval of is dat de reisorganisator? Het antwoord kun je vinden in de wet. In artikel 7:507 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW) staat dat de reisorganisator verplicht is tot uitvoering van de reisovereenkomst overeenkomstig de verwachtingen die je als reiziger op grond van de reisovereenkomst redelijkerwijs mag hebben.

Anders gezegd: verloopt de reis niet zoals je had verwacht, dan is de reisorganisatie in principe aansprakelijk. Dat geldt natuurlijk ook voor het oplopen van letselschade. Een ongeluk krijgen is wel het laatste wat je van je vakantie verwacht. Toch zijn er een aantal uitzonderingen. Namelijk:

  • De schuld van het ongeval ligt bij jou zelf
  • Het ongeval had niet door de reisorganisator voorkomen kunnen worden of kunnen worden voorzien.
  • De oorzaak van het ongeval ligt bij een ander die niet bij de organisatie van de reis betrokken was

Als je buiten de pakketreis om een excursie boekt is de reisorganisatie dus niet aansprakelijk. Maar wél wanneer een busmaatschappij, de eigenaar van een appartementencomplex of het resort waar je verblijft onderdeel is van de georganiseerde reis. Dan hoef je dus niet de buschauffeur aansprakelijk te stellen, maar ga je rechtstreeks naar de organisatie. Dat scheelt een hoop gedoe en eindeloze discussies met buitenlandse bedrijven.

Aan welke situaties kun je denken?

De regel van artikel 7:507 BW is op zich helder, maar niet heel concreet. We kunnen ons dan ook voorstellen dat je het fijn vindt om wat voorbeelden te zien van situaties waarin de reisorganisatie voor letselschade bij een georganiseerde reis aansprakelijk is. Je kunt denken aan:

  • het struikelen over een uitstekende tegel op een onverlichte pad richting je hotelkamer
  • bedorven eten tijdens het buffet van je all-inclusive resort
  • een verkeersongeval met de bus naar je vakantiebestemming
  • het vallen van de rand van het zwembad door een gammele hotelstoel
  • een ongeluk met de jeep tijdens een safari die in het reisprogramma is opgenomen
  • een valpartij op de gladde vloer in je appartement vanwege een lekkende badkuip

Is een ongeval bij een georganiseerde reis je eigen schuld? Maakte je bijvoorbeeld enthousiast een flik flak in het zwembad en landde je daardoor ongelukkig op je rug? Dan is het een ander verhaal. In dat geval ben je zelf verantwoordelijk voor de letselschade. Klinkt logisch natuurlijk, maar om onduidelijkheid te voorkomen willen we dat wel even vermelden.

Wat betekent dit voor mijn letselschade?

Als je door de schuld van een door de reisorganisatie ingeschakelde derde letsel en letselschade oploopt, dan is jouw eigen Nederlandse reisorganisatie daarvoor aansprakelijk. Deze reisorganisaties zijn gelukkig vaak goed verzekerd voor letselschade bij een georganiseerde reis. Je hoeft dus niet naar een Italiaanse touringoperator, eigenaar van een Spaans appartementencomplex of Afrikaanse jeepverhuurder toe om je schade te claimen. Ook ben je niet afhankelijk van een buitenlandse verzekeringsmaatschappij voor het uitkeren van de schadevergoeding. Alles gaat via de reisorganisatie, via Nederlands recht en langs een Nederlandse verzekeringsmaatschappij. Die buitenlandse advocaat kun je dus lekker laten zitten. Dat moet een opluchting voor je zijn!

Wat kan ik nu het beste doen?

Het is belangrijk om de reisorganisatie op tijd aansprakelijk te stellen. Je wilt immers wel je schade vergoed krijgen. En helaas zitten reisorganisaties daar meestal niet op te wachten. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om alle informatie en gegevens te verzamelen die nodig zijn om je schade te claimen. Dat is vaak een heel karwei. En je hebt nu wel wat anders aan je hoofd: je herstel. Daarom raden we je aan om een betrouwbare en deskundige letselschadejurist in te schakelen. Wijs letselschade heeft al veel ervaring met het claimen van letselschade die je hebt opgelopen tijdens een georganiseerde reis. Wij zetten onze kennis en ervaring dan ook graag in om je te helpen. Wil je meer weten over onze werkwijze? Of eerst even kennismaken? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.

Terug naar blog-overzicht