Wanneer meld ik een bedrijfsongeval bij de Arbeidsinspectie?

In het kort
  • Als je als werknemer betrokken raakt bij een bedrijfsongeval is de werkgever bijna altijd aansprakelijk
  • Als werknemer moet je een ongeval altijd melden bij de werkgever
  • De werkgever moet een bedrijfsongeval verplicht melden bij de arbeidsinspectie wanneer het slachtoffer overlijdt, blijvend letsel oploopt of opgenomen wordt in het ziekenhuis
  • Als de werkgever de arbeidsinspectie niet inschakelt riskeert hij een boete van maximaal € 50.000
Direct weten of jij recht hebt op letselschade? Check je recht op letselschade
Direct kosteloos juridische hulp
Persoonlijk en professioneel oog voor jouw letselschade
Meer dan 20 jaar ervaring in letselschadezaken

Liever verder kijken?

... of liever lezen

In onze letselschadepraktijk hebben wij vaak te maken met cliënten die gewond raken bij een bedrijfsongeval. Regelmatig merken we dat werkgevers niet weten of en wanneer ze een bedrijfsongeval moeten melden. Daarom vertellen we je graag wanneer een werkgever aansprakelijk is bij een bedrijfsongeval en wanneer de werkgever melding moet doen bij de arbeidsinspectie.

Werkgeversaansprakelijkheid bij bedrijfsongevallen

Wanneer je als werknemer betrokken raakt bij een bedrijfsongeval, is de werkgever aansprakelijk voor het bedrijfsongeval, tenzij de werkgever kan aantonen dat alle noodzakelijke maatregelen zijn getroffen. Dit is vastgelegd in artikel 7:658 BW. De zorgplicht van de werkgever is ruim, waardoor hij vaak aansprakelijk is bij ongevallen op de werkvloer en zelfs tijdens ongevallen in woon-werkverkeer. Dit betekent dat je als slachtoffer recht hebt op schadevergoeding bij letselschade, waarvoor de werkgever meestal goed verzekerd is.

Door de rechter is bepaald dat onduidelijkheid over de toedracht van het ongeval voor rekening van de werkgever komt. De werkgever moet bewijzen wat er precies is gebeurd en dat alle mogelijke veiligheidsmaatregelen zijn getroffen.

Meldingsplicht bij een bedrijfsongeval

Vanaf 1 januari 2023 vraagt de Arbeidsinspectie aan werkgevers om bij een meldingsplichtig bedrijfsongeval zelf onderzoek te doen naar de oorzaken hiervan. Ook is het verplicht een werkgeversrapportage en verbeterplan op te stellen. Dit stimuleert werkgevers om te leren van de incidenten en heeft als doel de veiligheid op de werkvloer te verbeteren en toekomstige ongelukken te voorkomen.

Overzicht van de aansprakelijkheid:

  • Zorgplicht werkgever: De werkgever moet alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen om ongevallen te voorkomen.
  • Aansprakelijkheid: Vaak verantwoordelijk voor ongevallen op de werkvloer en tijdens woon-werkverkeer.
  • Recht op schadevergoeding: Werknemers hebben recht op vergoeding bij letselschade.
  • Meldingsplicht: Sinds 1 januari 2023 moeten werkgevers bij een meldingsplichtig bedrijfsongeval zelf onderzoek doen, een werkgeversrapportage en een verbeterplan opstellen.

Als cliënten ons bellen na een bedrijfsongeval, vragen wij altijd of er melding is gedaan bij de arbeidsinspectie. We merken vaak dat werkgevers dit niet willen vanwege mogelijke boetes, maar dit kan juist nadelig zijn omdat de toedracht van het ongeval dan niet duidelijk wordt.

Ontvang kosteloos rechtshulp

Wat doet de Nederlandse Arbeidsinspectie?

De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) heeft een belangrijke taak bij het onderzoeken van bedrijfsongevallen. Ze beoordelen of werkgevers zich aan de wet- en regelgeving hebben gehouden. Dit onderzoek kan leiden tot verschillende stappen:

  • De NLA kan werkgevers adviseren om maatregelen te nemen om toekomstige ongevallen te voorkomen, zoals verbeteringen van de veiligheid op de werkplek of extra trainingen voor werknemers.
  • Bij overtredingen kan de NLA boetes opleggen om werkgevers te stimuleren zich aan de regels te houden.
  • In ernstige gevallen kan de NLA het Openbaar Ministerie (OM) inschakelen, dat de werkgever strafrechtelijk kan vervolgen.

De bevindingen van de NLA kunnen belangrijk zijn voor een civiele procedure om letselschadevergoeding te vorderen. De verzamelde bewijzen kunnen je advocaat helpen je zaak te bepleiten.

Checklist: wanneer maak je een melding bij de arbeidsinspectie?

Als werknemer moet je altijd een ongeval melden bij de werkgever. De werkgever moet op zijn beurt het ongeval in bepaalde gevallen ook melden. Er is een meldingsplicht voor de werkgever als er sprake is van een bedrijfsongeval, waarbij een slachtoffer:

  • Overlijdt als gevolg van de werkzaamheden bij een bedrijf of instelling, (bouw)locatie, dan wel een andere locatie waar de werknemer aan het werk is;
  • Blijvend letsel oploopt als gevolg van de werkzaamheden. Op het moment van het ongeval is vaak nog niet duidelijk of er sprake is van blijvend letsel.
  • Wordt opgenomen in een ziekenhuis als gevolg van de werkzaamheden. Onder een ziekenhuisopname valt ook een dagopname.

De werkgever doet er bij twijfel altijd verstandig aan om het bedrijfsongeval te melden. Dit moet hij doen via een formulier. Het formulier voor de melding van een bedrijfsongeval kun je gelukkig makkelijk online vinden. Als de werkgever de arbeidsinspectie niet inschakelt, kan hij bovendien een boete krijgen die op kan lopen tot wel € 50.000,00.

Hoe maak je een melding van een bedrijfsongeval?

1. Meld het ongeval aan je werkgever 

Informeer je werkgever direct na het ongeval.

2. Stel een ongevallenrapport op

De werkgever moet een gedetailleerd rapport maken met de toedracht, oorzaak en genomen maatregelen.

3. Schakel de Arbeidsinspectie in

Bij ernstige ongevallen (overlijden, blijvend letsel, ziekenhuisopname) is het verplicht om melding te doen bij de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) via het melding bedrijfsongeval formulier.

4. Werkgeversrapportage en verbeterplan

Sinds 1 januari 2023 moeten werkgevers zelf onderzoek doen en een verbeterplan opstellen voor toekomstige preventie. Zie informatie van de NLA voor details.

5. Informeer de verzekeraar

Meld het ongeval ook bij de relevante verzekeraar, zoals de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB).

Tips voor het melden van een bedrijfsongeval als werkgever:

  • Als zich een ongeval tijdens werktijd voordoet, of dit nu op de werkplek zelf is, of op locatie, meldt het bij de arbeidsinspectie. Dit dien je te doen als de werknemer of uitzendkracht tijdens het ongeval gewond is geraakt en er sprake is van een ziekenhuisopname (ook dagopname) of het er naar uitziet dat de werknemer blijvend letsel oploopt of overleden is;
  • Als er twijfel is, neem dan contact op met de arbeidsinspectie;
  • Indien er geen meldingsplicht is, maak dan een goede ongevallenrapportage op;
  • Meldt het bedrijfsongeval bij de AVB verzekeraar (als er geen Wegas/Wegam verzekering is afgesloten). Als werkgever moet je altijd een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Dit is gelukkig vaak goed geregeld.

Je kunt met bovengenoemde tips voor de werkgever de juiste stappen na een bedrijfsongeval zetten. Ook al heb je als werkgever vaak het idee dat je aan het ongeval niets kon doen, in de wet is bepaald dat je als werkgever in beginsel aansprakelijk bent voor een ongeval tijdens werktijd. Na een bedrijfsongeval is het dan ook belangrijk welke stappen je als werkgever het beste kunt zetten.

Kom in contact met onze juristen

Op deze pagina refereren we naar een aantal overheidsinstanties en andere bronnen. Onderstaand vind je de bronvermelding van de genoemde artikelen: